دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۶

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی:

شأن «ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر» در «نظام حکمرانی» ارتقاء پیدا کرده است/ در تلاشیم ستاد را از حالت تحلیل محتوا خارج کنیم و «بسته سیاستی» داشته باشیم

انوشیروان محسنی بندپی

سینماپرس: ستاد سفر اعلام کرد از ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ تا ۱۵ فروردین‌ماه امسال، ۳۶ میلیون و ۵۱۹ هزار و ۶۷۱ نفر سفر رفتند و ۶۰ میلیون و ۹۷۰ هزار و ۵۲۳ نفر شب اقامت ثبت شده است. بیشترین سفرها در مازندران، گیلان، خراسان رضوی، تهران و اصفهان انجام شده است.

به گزارش سینماپرس، دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با پایان تعطیلات نوروز ۱۴۰۴ با اعلام جزئیات آماری، پرونده سفرهای نوروز امسال را بست. او با این یادآوری که در آمارگیری سفرهای نوروزی، شاخص‌هایی چون اسکان، میزان مصرف سوخت، تردد جاده‌ای، میزان مصرف پسماند در مقصد و فضای ابری تلفن همراه درنظر گرفته شده است، افزود: آمار تجمیعی اقامت ثبت شده در مراکز اقامتی رسمی، نیمه‌رسمی و اضطراری از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ۶۰ میلیون و ۹۷۰ هزار و ۵۲۳ نفر شب اقامت ثبت شده است که از این میان، اقامت ۱۰ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۴۳۳ نفر شب در مراکز رسمی ثبت شده است.

به گفته دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، در استان‌های خراسان رضوی، مازندران، گیلان، ‌فارس، هرمزگان، اصفهان، یزد، خوزستان، کرمان و اردبیل، بیشترین اقامت نوروزی ثبت شده است.

فاطمی افزود: اقامت در کلاس‌های درس آموزش و پرورش و مراکز اقامتی فرهنگیان نیز سه میلیون و ۵۱۶ هزار و ۵۵۶ نفرشب بوده که نسبت به نوروز سال گذشته ۱۵ درصد رشد را تجربه کرده است. همچنین در بقاع متبرکه زیرنظر اوقاف ۳۵۹ هزار و ۶۰۱ نفر شب اقامت ثبت شده است.

شأن «ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر» در «نظام حکمرانی» ارتقاء پیدا کرده است/ در تلاشیم ستاد را از حالت تحلیل محتوا خارج کنیم و «بسته سیاستی» داشته باشیم

او ادامه داد: تا ۱۵ نوروز ۳۶ میلیون و ۵۱۹ هزار و ۶۷۱ نفر سفر رفته‌اند و شهرهای مشهد، شیراز، تهران، اصفهان، بندرعباس، قم، کرج، رشت، اهواز، خرم آباد، بوشهر، قشم، یزد، بندرگناوه، کرمانشاه، بندر انزلی، تبریز، همدان، نوشهر، گرگان، ساری، درگهان، کیش، دزفول، زنجان، رامسر، چالوس، آمل، بابلسر، اردبیل، کاشان، سمنان، محمودآباد، لاهیجان، شاهرود، مرزن آباد، لوندیل، بابل، چمستان و شوشتر به ترتیب بیشترین تعداد مسافر را در تعطیلات نوروز داشته‌اند.

شأن «ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر» در «نظام حکمرانی» ارتقاء پیدا کرده است/ در تلاشیم ستاد را از حالت تحلیل محتوا خارج کنیم و «بسته سیاستی» داشته باشیم

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ادامه داد: از آغاز طرح سفرهای نوروزی، یک دستگاه به این ستاد اضافه شد اضافه شد، که وزارت ارتباطات بود و باعث شد از داده‌های حاصل از تردد موبایل‌ها نیز مطلع شویم که بر اساس تردد موبایل نسبت به سال گذشته دو درصد افزایش صورت گرفته است.

فاطمی بیان کرد: تمام این آمارها با درصدی از خطا مواجه است.

شأن «ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر» در «نظام حکمرانی» ارتقاء پیدا کرده است/ در تلاشیم ستاد را از حالت تحلیل محتوا خارج کنیم و «بسته سیاستی» داشته باشیم

دبیر ستاد سفر همچنین گفت: در نوروز امسال آمار غرق‌شدگی و مسمومیت با گاز CO نیز کاهش داشته است و اطلاعات منتشر شده از سوی ستاد باعث شد بسیاری از مخاطرات کمتر شود.

انوشیروان محسنی بندپی، رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با این اعتقاد که اقدامات مطلوبی در ستاد سفر انجام شد و کیفیت خدمت ارتقا یافت، به حضور رئیس جمهور در جلسه ستاد ۲۹ اسفندماه و پیش از آغاز تعطیلات نوروز و دیگر مقامات و همچنین دیدارهای صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از دیگر دستگاه‌های عضو این ستاد اشاره کرد و افزود: شأن ستاد در نظام حکمرانی ارتقاء پیدا کرده است، ‌ که نشان‌دهنده اهمیت جایگاه ستاد سفر در نظام حکمرانی است. وزرا هم همکاری داشتند و شرایط را فراهم کردند تا کیفیت خدمات افزایش یابد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، ‌ گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: نوروز امسال در هیچ جایگاه سوختی، صف تشکیل نشده بود و تبلیغات باعث شد مناطق نوظهور همچون ایلام، لرستان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، کردستان و البرز با افزایش سفر مواجه شوند. البته که آسیب‌شناسی ما علنی و کارشناسی نیست و باید نگاه، کلان و جامع‌نگر باشد.

شأن «ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر» در «نظام حکمرانی» ارتقاء پیدا کرده است/ در تلاشیم ستاد را از حالت تحلیل محتوا خارج کنیم و «بسته سیاستی» داشته باشیم

محسنی بندپی افزود: مدنظر است تا ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر را دائمی کنیم. در تلاسیم ستاد را از حالت تحلیل محتوا خارج کنیم و بسته سیاستی داشته باشیم و در مسائل ترافیکی، امدادی و اورژانسی اختیاراتی داشته باشیم و جمع‌بندی تصمیمات ستاد را به عنوان مصوبه به هیأت دولت ارایه دهیم.

او به دیگر تغییرات این ستاد اشاره کرد و گفت: امسال، کمیته محیط زیست از کمیته بهداشت و سلامت منفک شد و مستقل به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اگر ادعا داریم برخوردار از میراث تمدنی هستیم، ‌ باید بدانیم جاذبه‌های طبیعی نیز در گردشگری می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

رئیس ستاد سفر گفت: در تنظیم بازار هم اقدامات خوبی را شاهد بودیم که مشکل خاصی پیش نیامده است. از دفتر آقای عارف، ‌ معاون اول رئیس‌جمهور هم تماس گرفتند که از همه دست‌اندرکاران ستاد باید در همین فروردین‌ماه قدردانی شود.

محسنی بندپی درباره افزایش قیمت مراکز اقامتی به صورت دلخواه و خارج از مصوبه نیز توضیح داد: مراکز اقامتی قیمت را براساس پیشنهاد جامعه هتل‌داران اعلام می‌کنند. در سامانه نظارتی، شکایتی به عنوان افزایش قیمت نداشتیم، غیر از مناطق آزاد که نتوانستیم ارتباط برقرار شود. حدود ۳۰۱ هزار تلفن دریافت شد و چیزی درباره افزایش قیمت شکایتی نداشتیم، به ویژه با توجه به اینکه در اسفند جامعه هتل‌داران در مشهد، یزد، کرمان و تهران اعلام کردند برای کسانی که اقامت ۱۰ روزه دارند ۲۰ تا ۴۰ درصد تخفیف درنظر گرفته‌اند.

او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه با توجه به اعلام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره سفر نرفتن ۶۰ درصد مردم، برنامه و تدبیر این ستاد برای در دسترس قرار دادن سفر چیست؟ اظهار کرد: در تعطیلات نوروز ۸ درصد افزایش سوخت و ۱۵ درصد اسکان در مدارس و ۲۴ درصد افزایش حمل و نقل عمومی داشتیم. ما به دنبال آسان کردن سفر برای مردم هستیم. اینطور نیست که فقط ۱۰ میلیون نفر شب اقامت انجام شده باشد.

مسحنی بندپی در پاسخ به دیگر نقدها درباره کاهش ناچیز (حدود ۱۰ درصد) آمار تلفات جاده‌ای و وضعیت جاده‌ها و خدمات ضعیف سفرها، گفت: این صحبت‌ها را منطقی می‌دانم، ‌ البته که درحال حاضر دوربین‌ها سرعت متوسط را ثبت می‌کند و رئیس‌جمهور هم در آستانه پویش «نه به تصادف»، قشنگ صحبت کردند و سه اقدام را مورد تاکید قرار دادند؛ آموزش، تجهیز شدن پلیس و ایمنی خودروها. این هم مسأله‌ای است که تا متوجه شویم فرقی بین تویوتا و پراید است. در عراق پنج برابر ایران تصادف می‌شود، ولی میزان تلفات کمتر است و باید این پویش‌ها و فرهنگ‌سازی‌ها تدوام داشته باشد.

سیدمصطفی فاطمی، دبیر ستاد سفر نیز در تکمیل این اظهارات گفت: سفر هایی که اتفاق افتاد نشان می‌دهد مردمی که نوروز را پاس می دارند اگر با مشکلات اقتصادی مواجه باشند، سفر می‌روند و اگر آن ۶۰ درصد دیگر هم سفر بروند باید چرخ اقتصادی راه بندازیم و هزینه کنیم، اصلا کسی که خانه اقوام رفته دلیل نمی‌شود خرید صنایع دستی نکند. ما روز نخست پیش‌بینی کرده بودیم ۴۵ میلیون سفر بروند، برابر سال گذشته، اما تردد موبایل به ما گفت کسی که هفته اول سفر رفته است امکان دارد هفته دوم هم سفر برود. به هر حال، تمام تلاش ما این است که آمار درستی داشته باشیم.

محسنی بندپی، رئیس ستاد مرکزی سفر در ادامه این نشست، درباره نحوه پایش‌ها و نظارت‌ها با بیان اینکه امسال نسبت به گذشته پاسخگویی به‌هنگام بوده است، افزود: بیشترین نارضایتی از سرویس‌های بهداشتی بوده است و اگر بیماری های واگیردار کم شده است، برای نظارت بهتر این مراکز است.

معاون گردشگری در ادامه در پاسخ به پرسش ایسنا درباره اینکه ستاد درباره خدمات‌رسانی به مسافرانی که در چادرهای مسافرتی اقامت دارند و به نظر می‌رسد گروه بزرگی از مسافران را دربرگرفته‌اند، چه مسئولیتی را متوجه خود می‌داند؟ درحالی‌که بخش‌های دیگر همچون پلیس، اورژانس، ‌ امداد و نجات و... به هرحال خدمات‌رسانی‌هایی به این گروه دارند اما به نظر می‌رسد متولی سفر، این گروه از مسافران را به شکلی، رها کرده و خدماتی برای این قشر از مسافران مهیا نمی‌شود و این گروه بزرگ مسافران مدیریت نمی‌شوند، گفت: ستاد سفر، نقش بین‌بخشی دارد و از همه دستگاه‌ها برای خدمات‌رسانی به مسافران استفاده می‌کنند. با توجه به آمارها نمی‌توانیم بگوییم خدمات ستاد ناموفق بوده است. وقتی خدمات سایر بخش‌ها را نگاه می‌کنید، آمار رشد در استفاده از ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، تشکیل نشدن صف در جایگاه‌های سوخت و ... را می‌بیند، چطور می‌توانید بگویید ستاد سفر در کار خود موفق نبوده است، مگر اینکه از زاویه دیگری نگاه کنیم، ستاد نقش محوری دارد و بسیار بسیار موفق عمل کرده و هر کجا مردم سفر کرده‌اند، هلال احمر، اورژانس و پلیس حضور داشته است. من پنجم فروردین‌ماه به پارکی به مشهد رفتم، اسکان اضطراری برقرار بود، حتی برای مسافران آن، اتوبوس و ون گذاشته بودند که به حرم بروند و از اتومبیل شخصی استفاده نکنند. هزار نوروزگاه در پایگاه‌های میراث فرهنگی برپا شد و ۱۵۰۰ محل عرضه محصولات صنایع دستی داشتیم، این‌ها همه عوامل میراث فرهنگی و گردشگری هستند، اینکه بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از آثار تاریخی بازدید کرده‌اند، پس تحت نظارت کجا آمدند بازدید کردند. ۵۶۰ میلیارد تومان صنایع دستی فروخته شده است. به هر حال نقاط ضعف وجود دارد.

غلامعلی، دبیر کمیته هماهنگی استانداری و شهرداری‌ها و نماینده وزارت کشور در ستاد هماهنگی خدمات سفر در پاسخ به همان پرسش، درباره اقامت غیررسمی با توجه به این نکته که شهرداری‌ها موظف هستند کمپ‌هایی را برای مسافران ایجاد کنند، گفت: ما اسکان اضطراری را به این شکل که مردم سفر بروند تا در چادرهای مسافرتی اقامت کنند، را هیچ‌گاه به رسمیت نمی‌شناسیم، چون یکی از گله‌های شهرداری همین بود. ما اماکن مشخصی برای مسافران داریم، حتی در بعضی از استان‌ها فضاهایی برای اسکان اضطراری درنظر گرفته شده است. قرار نیست که هرکجا شهروند رفت چادر برپا کرد، تمام دستگاه‌ها آنجا جمع شوند، خدمات بدهند. اماکن و حدود اختیارات و وظایف مشخص است، هم به لحاظ ایمنی و هم امنیتی. درباره این نوع اسکانی در برخی استان‌ها اشکالاتی هست، برای همین تاکید شده بود در نوروز از این نوع اسکان (چادرهای مسافرتی) جلوگیری شود. اگر قرار بر اسکان اضطراری باشد، در اماکنی که از قبل مشخص کرده بودند، خدمات داده شده بود، آن هم پس از پایان ظرفیت اسکان رسمی و نیمه رسمی بوده است. ذاتا این موضوع به لحاظ بهداشتی، ایمنی و امنیتی دچار اشکال است، از قبل مخالفت شده بود.

محسنی بندپی، معاون گردشگری در ادامه این نشست درباره تدبیر ستاد سفر برای فرهنگ‌سازی درباره حفاظت از طبعیت، توضیح داد: امسال پویش «سفر بدون زباله» راه انداختیم. سرانه تولید زباله و مصرف میکرو پلاستیک‌ها در کشور بسیار بالاست. در سواحل از این مواد پلاستیکی زیاد است و امسال با راه‌اندازی آن پویش، فرهنگ‌سازی را شروع کردیم و کمیته محیط زیست را از کمیته بهداشت جدا کردیم.

در ادامه این نشست، گزارش‌های کمیته‌های بهداشت و درمان، امداد و نجات، حمل و نقل، انتظامی و امنیتی درباره اقداماتی که در تعطیلات نوروز ۱۴۰۴ انجام دادند، ارائه شد.

شأن «ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر» در «نظام حکمرانی» ارتقاء پیدا کرده است/ در تلاشیم ستاد را از حالت تحلیل محتوا خارج کنیم و «بسته سیاستی» داشته باشیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.